Pleasantville (1998)

FILMRECENSION
Originaltitel: Pleasantville
Regissör: Gary Ross
Skådespelare: William H Macy, Tobey Maguire, Joan Allen, Reese Witherspoon, Jeff Daniels, Marley Shelton, Marissa Ribisi, Jane Kaczmarek, J T Walsh, Paul Walker, Danny Strong, Marc Blucas
Produktionsland: USA
Genre: Drama, Komedi, Fantasy
Längd: 124 minuter
År: 1998


Föreställ dig att du helt plötsligt vandrar omkring på gatan i din favoritserie på TV från 50-talet där allt är helt perfekt och lagom oskyligt. Det är något som David (Tobey Maguire) och hans syster Jennifer (Reese Witherspoon) blir varse om efter ett av sina syskonbråk. Snart börjar det dock hända saker som invånarna i samhället inte har någon tidigare erfarenhet av och man vet inte riktigt hur man ska ställa sig till det.

Det här är en originell film vilket är ett stort plus i mina ögon. Jag tycker om budskapet som förmedlas i filmen och det bjuds även på en hel del symbolik som stämmer bra överens tillsammans med budskapet.

Tyvärr hade jag förväntat mig mer av den här rullen, något som inte helt infriades. Handlingen är godkänd men inte mer än så. Hade man bjudit på mer komiska inslag så är det inte omöjligt att även betyget hade landat ett snäppt högre upp i skalan. Det genomsyrar ändå en härlig anda i filmen som man desutom mår bra av att titta på.

Nu var det ett par år sedan jag såg filmen senast och eftersom min smak har förändrats sedan dess så är det omöjligt att säga om betyget är rättvist enligt min nuvarande betygsskala. Trots detta rekommenderar jag Pleasantville starkt!

BETYG: 3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0