Regissör: Stian Kristiansen
Skådespelare: Arthur Berning, Ida Elise Broch, Ole Christoffer Ertvåg, Rolf Kristian Larsen, Bjørn Ravn Carlsen, Krisoffer Joner, Karoline Kruger
Produktionsland: Norge
Genre: Drama, Romantik
Längd: 90 minuter
År: 2008

Det är november 1989 och vi befinner oss i Norge och Stavanger. Jarle Klepp (Rolf Kristian Larsen) har under större delen av sitt liv inte haft några vänner, men så en dag dyker Helge Ombo (Arthur Berning) upp och det blir nära vänner. Tillsammans startar de upp ett band, och ska inom några veckor debutera som förband till stavangers tuffaste punkband. Jarle, som länge haft ögonen på Cathrine (Ida Elise Broch), får äntligen som drömtjej och livet är underbart. Men så börjar den nya pojken, Yngve (Ole Christian Ertvåg), i klassen och Jarle börjar få känslor för honom. Han har aldrig upplevt något liknande, och kan inte låta bli att träffa Yngve även om det innebär att han måste göra allt som han egentligen hatar. Jarle början allt mer svika sina närmaste som i sin tur börjar ledsna på hans beteende.

"Mannen som älskade Yngve" är en film från vårat grannland Norge och regissören Stian Kristiansen som här gör sin långfilmsdebut. Filmen som bland annat har liknats med våran egen "Fucking Åmål" av Lukas Moodysson, har en fin, underhållande och romantisk handling och lyckas riktigt bra fånga ett människoöde och hur det är att vara ung med alla känslor som hör därtill.

Det är en medryckande ungdomsfilm som dessutom är väldigt charmig. Innehåller alla sorters tonårskänslor som ångest, kärlek, glädje och sorg och man gör det riktigt bra. Ändå så hoppar den lite i nivån, där vissa saker är riktigt bra, men andra som är lite mindre bra. Måste ändå säga att det är ett intelligent och starkt manus som skiljer sig från boken den är baserad på.

Skådespelet av samtliga huvudkaraktärer gör det bra, är välspelad och det är ingen som faller ur ramen. Personligen tycker jag att huvudpersonen Rolf Kristian Larsen gör det riktigt bra och får här en bra prestation på sin cv. Sedan har vi även ett bra soundtrack, med många bra låtar i filmen.

Man går in på en liten annorlunda bana om homosexuella förälskelser än vad man är van med från Skandinavien. Tycker det är kul att sådana dyker upp istället för att köra på samma handling där pojke möter flicka i tonåren och allt komplicerat som kan komma upp på tapeten. Man får inte ta del av speciellt mycket känslor mellan Jarle och Yngve, utan får till största delen se känslorna mellan honom och Cathrine. Slutet är väldigt bra, med ett öppet slut som medför att man själv får lägga till sitt eget slut. Tycker absolut att det är en sevärd film som bör ses!

BETYG: 3