De oskyldiga (1961)

FILMRECENSION
Originaltitel: The Innocents
Regissör: Jack Clayton
Skådespelare: Deborah Kerr, Peter Wyngarde, Meg Jenkins, Michael Redgrave, Martin Stephens, Pamela Franklin, Clytie Jessop, Isla Cameron
Produktionsland: Storbritannien
Genre: Thriller, Skräck
Längd: 100 minuter
År: 1961


Miss Giddens (Deborah Kerr) får anställning som barnflicka åt en flicka, Flora (Pamela Franklin), vars föräldrar gått bort och ansvaret ligger på hennes farbror som aldrig är hemma. Flickans bror, Miles (Martin Stephens), blir hemskickad efter att han blivit reglerad från skolan han studerar vid. Barnens uppförande får snart Giddens att fundera över vad som tidigare hänt i det stora huset de bor i.

Jag anser mig själv som härdad inom skräckgenren och blir sällan rädd eller skrämd då jag tittar på filmer som tillhör denna avdelning. "De oskyldiga", eller "The Innocents" som den heter på engelska, är en av filmerna kritikerna håller som en av de absolut bästa skräckfilmerna genom tiderna.

Filmen har alla ingredienser som en skräckfilm behöver för att vara obehaglig eller läskig. Ett stort viktorianskt hus, underliga och läskiga barn, konstiga ljud, spöken, människor som pratar utan att någon syns till, låsta rum, obehaglig sång och listan kan fortsätta ett bra tag till.

Skådespelet är väldigt trovärdig och på topp. Deborah Kerr som spelar barnflickan gör en mycket bra rolltolkning, men det är främst barnen, Pamela Franklin och Martin Stephens, som jag vill hylla. De gör en av de bästa prestationer från barn som jag någonsin sett.

Det är en otrolig stämning som följer genom hela filmen, från scen till scen. Fotot, som går i svartvit, är otroligt fint till scenografin från sent 1800-tal. Tillsammans med ett originellt manus och skrämmande situationer utan specialeffekter framkallar den här filmen väldigt många rysningar genom hela kroppen.

Jag kan även påpeka att det här är en av inspirationskällorna till "The Others" från år 2001 med bland annat Nicole Kidman. Även om den filmen är bra så når den inte upp till samma klass som dess föregångare. Är man en fantast av skräckfilm och ännu inte sett det här mästerverket, gör det omedelbart!

BETYG: 4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0